-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48569 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا عمل به سوگند به قرآن، هنگام عصبانيت واجب است؟

خير، سوگند در حال عصبانيت، از قسمهاي بيهوده است و عمل به آن لازم نيست: لاَيُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِيَّ أَيْمَـَنِكُمْ وَلَـَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الاْ ?َيْمَـَن...;(مائده،89) خداوند شما را به خاطر سوگندهاي بيهوده ]و خالي از اراده[ مؤاخذه نميكند، ولي در برابر سوگندهايي كه ]از روي اراده[ محكم كردهايد مؤاخذه ميكند... . به طور كلي، سوگندهايي كه داراي هدف مشخصي نيست و از روي اراده و تصميم سر نميزند، بلكه بدون توجه و يا در حال شدّتِ هيجان يا غضب گفته ميشود; مانند: واللّه، بالله، لا واللّه، بلي واللّه، بالقرآن و... مجازاتي ندارد، زيرا اين سوگندها از سوگندهاي بيهوده است كه در آية بالا به آن اشاره شده است.

فقها در اينباره فرمودهاند: يكي از قسمهايي كه درست نيست و عمل به آن الزامآور نيست، قسم خوردن در حال عصبانيت است كه بدون قصد انجام ميگيرد.(توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 555، دفتر انتشارات اسلامي.)

شايان توجه است، قسم نخوردن در هر حالي، از سفارشهاي مؤكد قرآن كريم است، به ويژه اگر از روي لغو و عصبانيت باشد: وَلاَتَجْعَلُواْ اللَّهَ عُرْضَةً لاِ ّ ?َيْمَـَنِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ;(بقره،224)خدا را در معرض سوگندهاي خود قرار ندهيد و براي اين كه نيكي كنيد و تقوا پيشه سازيد و در ميان مردم اصلاح كنيد، سوگند ياد ننماييد و خداوند شنوا و دانا است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 99ـ102، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.